Over ons
De firma DESMEDT MARK BV is gespecialiseerd in het breken en zeven van sloop- en bouwafval afkomstig van diverse afbraak- en wegeniswerken.
Betonpuin, asfaltpuin en steenpuin al dan niet vermengd met zand worden in onze zeef-en breekinstallatie verwerkt tot COPRO- en BENOR-gekeurde puingranulaten van diverse kalibers, geschikt voor funderingen en onderfunderingen in de bouwsector.
Wij beschikken over een mengcentrale voor de productie van gestabiliseerd zand en magere beton. De mengsels kunnen samengesteld worden op basis van onze eigen COPRO/BENOR gerecycleerde granulaten, alsook op basis van natuurzand (scheldezand en/of zeezand) en/of kalksteenslag (kiftbeton).
Dankzij onze eigen kade aan het kanaal Brussel-Schelde en ons laad-lossysteem kan er ook per schip (tot +/- 3.500 ton) aangeleverd of afgevoerd worden.
Historiek:
DESMEDT MARK BV is al sinds 1989 een recyclagebedrijf gelegen te Grimbergen, Westvaartdijk 75, aan het kanaal Brussel-schelde, op een terrein van +/- 4 ha.
Onze activiteit bestaat uit het zeven en breken van inerte materialen afkomstig van sloopwerken van gebouwen, afbraak van woningen, opbraak van wegen en constructies, …
Het gaat om asfaltpuin, steenpuin en betonpuin (gewapend/niet-gewapend), al dan niet vermengd met zand. Deze materialen worden gezeefd en gebroken waardoor er verschillende korrelgroottes van gebroken puin worden bekomen (0/20 mm, 0/40 mm, 20/40 mm), dewelke als funderingen en onderfunderingen kunnen gebruik worden zoals onderlaag voor nieuwe wegen, aanvullingen en ophogingen van vb. dijken, als vervangmiddel voor grond,…
In 2001 werd het recyclagebedrijf uitgebreid met een zandcement- en magere betoncentrale.
Hierdoor kunnen de eigen gerecycleerde puingranulaten nu ook vermengd worden met cement en verkocht worden als stabilisé of magere beton, waardoor onze eigen producten een serieuze meerwaarde kregen. Daarnaast kan er ook stabilisé op basis van natuurzand (zeezand of scheldezand) afgehaald worden.
De uiterst gunstige ligging van ons bedrijf aan het kanaal Brussel-Schelde ontwikkelde zich in 2010 tot een grote troef. In 2007 werd de kade, zo’n 160 meter, verhard en werd er gestart met het bouwen van 8 opslagboxen om dan uiteindelijk in 2010 ons eigen laad-en lossysteem in gebruik te nemen. Via een grote transportband die van op ons terrein boven de rijweg naar de kade loopt, kunnen schepen met natuurzand veel sneller en efficiënter gelost worden. Voordien waren er verschillende vrachtwagens nodig om de schepen te lossen. Met dit nieuwe systeem kunnen er schepen gelost worden zonder gebruik te maken van vrachtwagens.
Sinds 2012 kunnen er ook schepen geladen worden met onze eigen gerecycleerde puingranulaten. Het inzetten van de binnenvaart maakt ons efficiënter dan onze concurrenten die alleen vrachtwagens gebruiken.
In 2012 werd er gestart met de voorbereidingswerken voor een nieuwe betoncentrale. In 2013 hebben wij onze nieuwe betoncentrale in gebruik genomen. De nieuwe betoncentrale is uitgerust met een BHS – 4m³-menger en heeft 4 cementsilo’s en 13 aggregaatbunkers voor de opslag van zand en steenslag. Naast ons aanbod van onze eigen gerecycleerde puingranulaten en de stabilisé op basis van natuurzand, kunnen wij nu ook magere beton aanbieden op basis van kalksteenslag (kiftbeton).